ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ СУЧАСНИХ ВИСОКОТОЧНИХ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ РУХОМ МОРСЬКИХ СУДЕН

  • А. П. Бень Херсонська державна морська академія, м. Херсон
  • І. В. Паламарчук Херсонська державна морська академія, м. Херсон
Ключові слова: система підтримки прийняття рішень, інтелектуальна система управління рухом судна, людський фактор, управління судном, судноводіння

Анотація

У статті розглядаються питання створення високоточних інтелектуальних систем управління рухом морських суден. Визначено ключові напрямки досліджень в даній галузі, показано вплив людського фактора на процеси прийняття рішень з управління судном. Важливою проблемою сьогодення є підвищення точності дотримання суднами планованої траєкторії руху. Наявність значної кількості морських аварій, що трапились останнім часом, у тому числі з значною кількістю людських жертв та тяжкими техногенними наслідками, головною причиною яких став «людський чинник» і відхилення переконливо свідчить про необхідність створення сучасних високоточних інтелектуальних систем управління рухом суден, що враховують особливості процесу взаємодії людини з технічними засобами судноводіння та прийняття нею рішень в складних навігаційних умовах та критичних ситуаціях. Розробка таких систем потребує врахування особливостей взаємодії людини з технічними засобами управління судном. Показано, що створення високоточної інтелектуальної системи управління рухом суден дозволить одночасно вирішувати комплекс задач з стратегічного та оперативного управління рухом судна з позицій досягнення завданого рівня безпечності та економічної ефективності. Головною ідеєю наукового дослідження є вивчення особливостей перебігу процесів формування та прийняття рішень судноводієм із метою вдосконалення процесу взаємодії судноводія з інформаційною навігаційною системою, підвищення якості рішень, які ним приймаються, та розробка новітніх підходів до побудови високоточних інтелектуальних систем управління рухом судна. Визначено, що важливим напрямком подальших досліджень є вивчення впливу маневрених характеристик суден на процеси формування керуючих впливів в високоточних інтелектуальних системах підтримки прийняття рішень судноводія.

Посилання

1. Vaguthenko L. L. (2013). Sovremennihe informacionnihe tekhnologii v sudovozhdenii. Odessa : ONMA.
2. Vaguthenko L. L. (2013). Raskhozhdenie s sudami smetheniem na paralleljnuyu liniyu puti. Odessa : Fenіks.
3. Vaguthenko L. L. (2012). Algoritm vihrabotki rekomendaciyj po raskhozhdeniyu s sudami. Sudovozhdenie : sb. nauch. trudov ONMA. Odessa : IzdatInform, 21, 42–50.
4. Aleksishin A. V. (2012). Raschet granichnihkh pelengov k zonam bezopasnosti sudov. Naukoviyj vіsnik Khersonsjkoї derzhavnoї morskoї akademії : naukoviyj zhurnal.
Kherson : Vidavnictvo KhDMA, № 2 (7), 8–15.
5. Aleksishin A. V. (2013). Vihyavlenie situaciyj opasnogo sblizheniya sudov s pomothjyu granichnihkh pelengov v avtomatizirovannihkh kompleksakh sudovozhdeniya Problemi tekhnіki : naukovo- virobnichiyj zhurnal ONMU. Odessa, 1, 117–123.
6. Cihmbal N. N. & Petrichenko E. A. (2011). Osnovnihe principih ucheta navigacionnihkh opasnosteyj razlichnihkh tipov pri raskhozhdenii sudov. Sudovozhdenie : sb. nauch. trudov ONMA. Odessa : IzdatInform, 20, 238–242.
7. Cihmbal N. N., Burmaka I. A. & Tyupikov E. E. (2007). Gibkie strategii raskhozhdeniya sudov. Odessa : KP OGT.
8. Bi X.Y. & Liu X.J. (2015). Research on Double Collision Avoidance Mechanism of Ships at Sea. TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 9, No. 1, 13-16.
9. Lisowski J. (2014). Game Strategies of Ship in the Collision Situations. TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 8, No. 1, 69-77.
10. Benj A. P. (2009). Metodih ocenki opasnosti traektorii dvizheniya sudov v sistemakh podderzhki prinyatiya resheniyj. Vestnik KhNTU: sb. nauch. trudov Khersonskogo nacionaljnogo tekhnicheskogo universiteta, 1 (34), 429–433.
11. Benj A. P. (2010). Principi pobudovi sistem pіdtrimki priyjnyattya rіshenj sudnovodіya. Suchasnі іnformacіyjnі ta іnnovacіyjnі tekhnologії na transportі (MINTT-2010) : materіali drugoї naukovo-praktichnoї konferencії. Kherson : Vidavnictvo KhDMІ, 8–11.
12. Maltsev A. S. (2006). Intellektualjnihe gibridnihe sistemih podderzhki prinyatiya resheniyj pri raskhozhdenii sudov. Sudovozhdenie : sb. nauchn. trudov ONMA, 11, 74–86.
13. Maltsev A. S., Golikov V. V., Safin I. V. & Mamontov V. V. (2013). Metodologicheskie osnovih manevrirovaniya sudov pri sblizhenii. Odessa : IzdatInform.
14. Patent na korisnu modelj UA № 97227, MPK (2015.01) G08G, 3/00. Pristrіyj dlya іnformacіyjnogo zabezpechennya procesu upravlіnnya sudnom / O. M. Tovstokoriyj,
S. E. Maljcev, A. P. Ben. – Zareєstrovaniyj v Derzhavnomu reestrі patentіv Ukraїni na korisnі
modelі 10.03.2015.
15. Patent na korisnu modelj UA № 100293, MPK (2015.01) G08G, 3/00. Sposіb іnformacіyjnogo zabezpechennya procesu upravlіnnya sudnom / O. M. Tovstokoriyj, S. E. Maljcev, A. P. Ben. – Zareєstrovaniyj v Derzhavnomu reestrі patentіv Ukraїni na korisnі modelі 27.07.2015.
Опубліковано
2016-07-23