USING OF A PHENOMENON OF INITIATION IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL EDUCATION

  • V. A. Ievdokimova Херсонська державна морська академія
  • E. P. Korkina Психологічний центр м. Москва, Росія
  • L. G. Khayet Служба допомоги, м. Берлін, Германія
Keywords: professional education, adaptation, culture phenomena, initiation, ceremony and rituals

Abstract

The general crisis of professional education system, both western and domestic, induces to its deeper analysis involving the wider cultural context. From the point of view of adaptation approach, professional education can be considered as a process of adaptation of the individual and community to performance of professional activity. Having considered the essence and dynamics of adaptation process, a phenomenon of initiation in professional education system is proved. Education has the purpose and indissolubly interfaced with changes of social and psychological status of the individual, and reveal the aspect of manifest presented by initiations. Classification of events-rituals and events-initiations in education on the bases of degree of a generality of ritual, a form and the moment of event-initiation can be constructed. Each similar initiation can be characterized by the central event, initial and final states of a person, three stages of initiation – segregation, transition and incorporation. The ideology and forms of practical application of ceremonies and rituals of initiation in higher education institutions and other institutions of professional education define, respectively, the direction and the importance of consequences to use a phenomenon of initiation in educational process. The possibility for correction of trainee’s value orientations is especially distinguished among such consequences.

References

Арнольд В. И. Теория катастроф / В. И. Арнольд. – М. : Наука, 1990. – 128 с.

Геннеп А., ван. Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов. – М. : Издательская фирма «Восточная литература» РАН, 1999. – 198 с.

Кирилюк А. С. Универсалии культуры и семиотика дискурса. Миф / А. С. Кирилюк. – Одесса : Рось, 1996. – 143 с.

Кіпень В. П., Коржов В. О. Викладачі вузів : соціологічний портрет. – Донецьк : ДНУ, 2001. – 198 с.

Корпоративная культура : аспекты управления / Г. Л. Хает, А. Л. Еськов и др. – Донецк : Донбасс, 2003. – 400 с.

Косилов С. А. О физиологических основах производственного обучения / С. А. Косилов. – М. : Высшая школа, 1981. – 79 с.

Ломов Б. Ф. Вопросы общей, педагогической и инженерной психологии / Б. Ф. Ломов. – М. : Педагогика, 1991. – 296 с.

Маркс К., Энгельс Ф. Том 20 // Соч. 2-е изд. – М. : Госполитиздат, 1981.

Маслоу А. Психология бытия. – М. : Рефл-бук; Киев : Ваклер, 1997. – 304 с.

Мид М. Культура и мир детства. Избранные произведения / М. Мид. – М. : Наука, 1988. – 429 с.

Рузвельт Ф. Д. Инаугурационная речь 04.03.1933. – Режим доступа : http://nstarikov.ru/blog/45334.

Солодухова О. Г. Становлення особистості вчителя у процесі професійної адаптації / О. Г. Солодухова. – Донецьк : Лебідь, 1996. – 176 с.

Солодухова О. Г., Вовк Н. В. Дослiдження професiйної адаптацiї вчителя працi як багатомiрного стохастичного процесу // Проблеми трудової i професiйної пiдготовки. Вип. 1. – Київ–Слов’янськ : IЗМН–СДПI, 1997. – С.130-132.

Хаєт Л. Г. Нові аспекти в діяльності вчителя праці / Л. Г. Хаєт, В. В. Стешенко, Н. В. Вовк // Проблеми трудової і професійної підготовки : науково-методичний збірник, вип. 12. – Слов’янськ : СДПУ, 2008. – С. 16-23.

Элиаде М. Тайные общества: Обряды инициации и посвящения. – М. : Гелиос ; Киев : София, 2002. – 352 с.

Эшби У. Р. Конструкция мозга. Происхождение адаптивного поведения. – М. : Изд-во иностранной литературы, 1962. – 399 с.

Published
2014-12-26