ON THE PROBLEM WITH IMPROVEMENT OF PROFESSIONAL PSYCHOLOGICAL PREPARATION OF MODERN SAILORS

  • T. G. Zaitseva Kherson State Maritime Academy
Keywords: self-management, innovative pedagogical technology, «human factor», psychological and emotional stability, conscious psychological self-influence.

Abstract

The subject of research of the article is the process of psychological training of sailors. The author considers self-management of psychophysical states to be an effective pedagogical method in this process. Expediency and possibility of developing sailor’s conscious psychological self-management without their activation of volitional efforts and extra tension of cns are explained. The author reveals specific character of training methods and shows their role in the process of psychological training of cadets and students of Maritime Higher Education Institutions. The essence and importance of sailors’ psychophysical state self-management is grounded as an effective educational technology of conscious psychological self-influence. The appeal of cadets and students from Maritime Higher Education Institutions to this technology based on a focused update elements of the human resource contributes to individual psychological and emotional stability and confront the phenomenon of human factor.

References

Міжнародна Конвенція про підготовку та дипломування моряків та несення вахти 1978 р. (Конвенція ПДНВ 78/95) з поправками 2010 р.

Торский В. Г. Усталость на судне убивает: Продолжительность рабочего времени и времени отдыха моряков / В. Г. Торский, Л. А. Позолотин // Порты Украины. – Одесса, 1998. – 32 с.

Торский В. Г. Управление судовыми экипажами : навчально-практичний посібник / В. Г. Торский, В. П. Топалав. – Одеса : Астропринт, 2000. – 212 с.

Даниленко А. А. Психологические основы управления на морском транспорте : учебник. – СПб. : Издательство Санкт-Петербургского института истории РАН «Нестор-История», 2004. – 395 с.

Выживание и безопасность на море в вопросах и ответах : учебное пособие. – ЦПАП, 1997. – 84 с.

Пономарев В. Е. Человек и безопасность судовождения. – М. : Транспорт, 1976. – 152 с.

Снопков В. И. Безопасность мореплавания: учеб.для вузов / В. И. Снопков, Т. И. Конопелько, В. Б. Васильева ; под ред. В. И. Снопкова. – М. : Транспорт, 1994. – 247 с.

Алексишин В. Г. Международные и национальные стандарты безопасности мореплавания / В. Г. Алексишин, Л. А. Козырь, Т. Р. Короткий. – Одесса : Латстар, 2002. – 257 с.

Броневицкий Г. Психическая устойчивость – залог надежности профессиональной деятельности моряка / Г. Броневицкий, С. Ладнов. // Морской сборник. – 2006. – № 4. – С. 70-74.

Зайцева Т. Г. Психічна культура працівника ОВС як чинник попередження професійної психологічної деформації : науково-методичний посібник / Т. Г. Зайцева. – Херсон : ХЮІ ХНУВС, 2006. – 64 с.

Зайцева Т. Г. Теорія і практика самоменеджменту психофізичних станів моряка з активізації людського ресурсу та подолання проблеми аварійності на флоті : монографія / Т. Г. Зайцева, В. Ф. Ходаковський ; за ред. Т. Г. Зайцевої. – Херсон : ХДМА,

− 170 с.

Гримак Л. П. Резервы человеческой психики. Введение в психологию активности / Л. П. Гримак – М. : Политиздат, 1987. – 284 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навчальний посібник / І. М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.

Добровольский И. Л. Самоменеджмент: эффективные технологии : практическое руководство для решения повседневных проблем / И. Л. Добровольский. – М. : Приор-издат, 2003. – 272 с.

Вудкок М. Раскрепощенный менеджер: Для руководителя-практика / М. Вудкок, Д. Френсис. – М. : Дело, 1991. – 220 с.

Колпаков В. М. Навчальна програма дисципліни «Теорія і практика самоменеджменту (для спеціалістів, магістрів іншого напрямку) / В. М. Колпаков. – МАУП, 2005. – 30 с.

Хижняк Л. М. Роль самоменеджменту в сучасних освітніх технологіях у вищій школі / Л. М. Хижняк // Сучасні освітні технології у вищій школі : матеріали міжнародної наук.-метод. конф. (1-2 лютого, 2007 р.) – К., 2007. – С. 118-120.

Published
2014-08-26