LOADING OF «COASTER» TYPE VESSEL BY BULK CARGO WITH USING THE METHOD OF «NATURAL» SEPARATION

  • V. Yu. Khomyakov Одеська національна морська академія
  • V. D. Savchuk Одеська національна морська академія
Keywords: coaster vessel, balk cargo, loading procedures and technologies.

Abstract

During the operation of «coaster» type vessels, it is not always possible to load the hold evenly. It is necessary to move a vessel along terminal that leads to the individual mounds in a hold. In according with such loading, for the calculation of the seaworthiness of the vessel, it is suggested that each individual mound is a separate cargo and has own mass, arm, moment etc. This method was tested in a practice during the work of the m/v «PLATO» in the area of Northern Europe and Norway, and basins of the Norwegian, North and Baltic seas. The tasks that solved by cargo mate during preparation of the cargo plan of loading of the «coaster» type vessel by separate mounds, with simultaneous transportation of several types or fractions of bulk cargo are considered in the article. To prevent mixing, it is proposed to use the method of placing of cargo in the hold with the «natural» separation. Loading of the vessel by separate mounds, which can be obtained in two ways organization of technological process with the using of «natural» separation is achieved by solving the complex task – calculation of the number of mounds, their volume and height, and shifting steps of port loader. To determine the size and number of mounds of bulk cargo in the hold of «coaster», with simultaneous transportation of several types of cargo and loading individual mounds the diagram is proposed. Diagram allows you to perform calculations of the number of stacks of various parties of bulk cargo, determine the height and the volume of each party, taking into account the values of the angle of repose, and steps of shifting of port loader. Voyage observations on m/v «PLATO» (type: «coaster») confirmed that the presence on board of the diagram allows to cargo mate to reduce the time spent on calculation of the technological process of loading and cargo plan in general up to 8-10%.

References

Савчук В. Д. Технология погрузки металлолома на судно типа «коастер» / В. Д. Савчук, В. Ю. Хомяков // Судовождение : Сб. научн. трудов / ОНМА. – Вып. 22. – Одесса : «ИздатИнформ», 2013. – С. 202-210.

Хомяков В. Ю. Перевозка металлолома на судах типа «коастер» / В. Ю. Хомяков, В. Д. Савчук // Матеріали IV Міжнародної науково-технічної конференції «Інновації в суднобудуванні та океанотехніці» (9–11 жовтня 2013 року, м. Миколаїв). – Миколаїв : НУК імені адмірала Макарова, 2013. – С. 384-386.

Хомяков В. Ю. Расчет высоты штабеля навалочного груза при загрузке судов типа «коастер» / В. Ю. Хомяков, В. Д. Савчук // Матеріали науково-теоретичної конференції «Судноплавство: перевезення, технічні засоби, безпека», 19-20 листопада 2013 року. – Одеса : ОНМА, 2014. – С. 136-139.

Хомяков В. Ю. Смещение центра тяжести штабеля навалочного груза при загрузке судов типа «коастер» / В. Ю. Хомяков, В. Д. Савчук // Матеріали VIII Всеукраїнської науково-технічної конференції молодих вчених і студентів «Удосконалювання проектування та експлуатації морських суден і споруд» 2–6 грудня 2013 р. – Севастополь : СевНТУ, 2014. – С. 159-164.

Published
2014-08-26