ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИЗНАЧЕННЯ ПОЛОЖЕННЯ ПОЛЮСУ ПОВОРОТУ ЗА ТАНГЕНЦІАЛЬНИМИ ШВИДКОСТЯМИ НОСА ТА КОРМИ
Анотація
У роботі запропонований новий метод експериментального визначення положення полюсу повороту по зміненню характеру розподілення місцевих тангенціальних швидкостей на носовому та кормовому перпендикулярах. При керуванні маневруванням оглядово-порівнювальним способом оператору здається, що обертання відбувається навколо нього, в той час, коли фактично відбувається навколо полюсу повороту (ПП). Це призводить до невірної оцінки відстаней до орієнтирів та створює передумови для створення аварійної ситуації. При зміненні точки прикладення поперечних сил положення ПП змінюється, що суттєво впливає на характер маневрування. Особливо це проявляється при маневруванні великих вітрильних суден (ВВС), для яких точку прикладення поперечних сил коректно не представляється можливим. Тому експериментальне визначення положення ПП ВВС є досить актуальним. Спосіб визначення миттєвого положення полюсу повороту може бути використаним на будь-яких суднах для підвищення точності керування судном при морських операціях.
Посилання
Генри Г. Хойер. Управление судами при маневрировании / Генри Г. Хойер : перевод с английского. – М. : Транспорт, 1992 – 101 с.
Демин С. И. Управление судном / [С. И. Демин, Е. И. Жуков и др.]. – М. : Транспорт, 1991. – 359 с.
Шарлай Г. Н. Управление морским судном / Г. Н. Шарлай. – Владивосток : Мор. гос. ун-т, 2009. – 503 с.
Павельев А. Д. Определение положения полюса поворота и его учет при маневрировании судна : дис. кандидата технических наук / А. Д. Павельев [Электронный ресурс]. – Режим доступу : http://www.dissercat.com/content/opredelenie-polozheniya-polyusa-povorota-i-ego-uchet-pri-manevrirovanii-sudna-0.
Голиков В. В. Алгоритм определения положения полюса поворота морского судна / В. В. Голиков, С. Э. Мальцев // Науковий вісник Херсонської державної морської академії : науковий журнал. – Херсон : Видавнитство ХДМА, 2013. – № 1(8). – С. 21-27.
Capt. Hugues Cauvier. The Pivot Point // The official organ of the United Kingdom Maritime Pilot Association. – The PILOT № 295. – October 2008.
G. Andy Chase. Sailing Vessel Handling and Seamanship-The Moving Pivot Point // The Northern Mariner/Le Marin du nord. – IX, No. 3 (July 1999), 53-59.