МЕТОДИ ЗБЛИЖЕННЯ ПОВІТРЯНОГО АБО МОРСЬКОГО СУДНА З ІНШИМ СУДНОМ, ТА АЛГОРИТМІВ ТРАЄКТОРНОГО КЕРУВАННЯ НИМИ

https://doi.org/10.33815/2313-4763.2020.2.23.040-049

Ключові слова: синтез методів, методи зближення, повітряне судно, морське судно, рятувальне судно, алгоритм траєкторного керування, схема стабілізації судна

Анотація

Згідно стандарту вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 27 – Транспорт, за спеціальністю 275 – Транспортні технології до спеціальних (фахових, предметних) компетентностей відноситься «здатність організовувати взаємодію видів транспорту», тому у роботі наводяться результати наукових досліджень по зазначеній темі. Необхідність взаємодії між морським і повітряним судном або морським судном з іншим може виникнути в тих випадках, якщо одне з них або перебуває в аварійній ситуації, або бере участь в операціях SAR (search and rescue – пошук i рятування). Для поліпшення характеристик траєкторії керованого руху рятувальних засобів в точку зустрічі з аварійним судном повітряного або морського судна, запропоновано вводити
в систему керування та стабілізації рятувального засобу алгоритм (метод) зближення. Аналіз досвіду керування суднами показує, що метод прямого зближення використовується при зближенні з неманевреними малорухомими об’єктами. Розглянутий алгоритм прямого зближення при командному керуванні повітряним судном
; метод зближення з найвигіднішою точкою випередження під час штурвального керування повітряним судном; синтез методів зближення морських засобів рятування на воді та алгоритмів траєкторного керування; проаналізовані методи зближення морських суден з аварійним об’єктом; показане, що метод прямого зближення суттєво не відрізняється від методу зближення повітряного судна із аварійним судном; приведена схема стабілізації судна на відрізках маршруту.

Посилання

Про відновлення єдиної системи пошуку та рятування на морі : постанова Кабінету Міністрів України № 158 від 24 лютого 2016 р. Київ, 2016.

Наставление по международному авиационному и морскому поиску и спасанию (ИАМСАР). Санкт-Петербург : ЦНИИМФ, 2013. Том 2. 552 с.

Руководство по международному авиационному и морскому поиску и спасанию. Лондон: ИМО, 2013. Т. I. 150 с. Т. II. 522 с.

Международная Конвенция по охране человеческой жизни на море 1974 года СОЛАС (текст, измененный Протоколом 1988 года к ней, с поправками). Санкт-Петербург : ЦНИИМФ, 2010. 992 c.

Сичкарев В. И. Использование в судовождении гидрометеорологической информации. Новосибирск : ГАВТ, 1999. 175 с.

Казак В. М. Системні методи відновлення живучості літальних апаратів в особливих сітуаціях у польоті. Київ : НАУ-друк, 2010. 284 с.

Вагущенко Л. Л., Цымбал Н. Н. Системы автоматического управления движением судна. Одесса : Ластар, 2002. 310 с.

Казак В. Н., Бояринов И. А. Оценивание параметров математической модели беспилотного летательного аппарата. Проблеми експлуатації та надійності авіаційної техніки : збірник наукових праць. Київ : КМУЦА, 1998. С. 67–71.

Ермолаев Г. Г., Зотеев Е. С. Основы морского судовождения. Москва : Транспорт, 1988. 265 с.

Березин С. Я., Тетюев Б. А. Системы автоматического управления движением судна по курсу. Ленинград : Судостроение, 1990. 256 с.

Опубліковано
2021-01-21