КЛАСИФІКАЦІЙНІ ОЗНАКИ НЕНАСЕЛЕНИХ ПРИВ’ЯЗНИХ ПІДВОДНИХ СИСТЕМ ЯК СКЛАДОВА ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЇХ ПРОЄКТУВАННЯ

10.33815/2313-4763.2020.1.22.086-098

  • В. С. Блінцов Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова (м. Миколаїв) https://orcid.org/0000-0002-3912-2174
  • О. П. Клочков Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова (м. Миколаїв) https://orcid.org/0000-0002-6426-3374
  • П. С. Куценко Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова (м. Миколаїв) https://orcid.org/0000-0003-0576-0503
Ключові слова: прив’язна підводна система, проєктування, системний підхід, класифікаційні ознаки

Анотація

Стадія проєктування є досить ресурсомісткою у загальному процесі створення засобів морської робототехніки. Тому актуальною є прикладна наукова задача зниження ресурсних витрат таких процесів, зокремаі й завдяки скороченню витрат часу на виконання проєктних робіт шляхом визначення проєктних характеристик уже на ранніх стадіях проєктування.
Запропонований підхід до зниження таких витрат передбачає структуризацію класифікаційних ознак прив’язних підводних систем таким чином, щоб максимально спростити вибір та обґрунтування проєктних рішень на стадії ескізного проєктування. Для проєктувальників підводної техніки запропоновано перелік класифікаційних ознак прив’язних самохідних і буксируваних підводних систем, який ґрунтується на системному підході і структурований відповідно до матеріальних, енергетичних, інформаційних та експлуатаційних (функціональних) критеріїв. Це дає змогу виконувати порівняльну оцінку наявних систем за ключовими показниками та формалізувати процеси їх синтезу на ранніх стадіях проєктування.
Для демонстрації можливостей системного підходу розроблено узагальнений алгоритм організації проєктних робіт із застосуванням запропонованої системи класифікаційних ознак прив’язних самохідних і буксируваних підводних систем на ранніх стадіях їх проєктування. Алгоритм передбачає формування та структуризацію множини класифікаційних ознак таких систем як первинний етап процесу прийняття ефективних конструкторських рішень на ранніх стадіях проєктування засобів підводної робототехніки.
Показано, що використання запропонованих класифікаційних ознак дає змогу з мінімальними витратами проєктних ресурсів звернутися до відповідних баз даних і вибрати раніше створені артефактні проєкти та обрати доступні на ринку підводної техніки вузли і деталі підводних систем, які задовольняють вимоги технічного завдання на створення прив’язних підводних систем. Це суттєво знижує собівартість проєктних робіт і підвищує конкурентоздатність вітчизняних наукоємних розробок на ринках морської робототехніки.

Посилання

1. Ryzhkov, S.S., Blintsov, V.S., Yehorov, H.V., Zhukov, Yu.D., Kvasnytskyi, V.F., Koshkin K.V., Solonichenko, Yu.V. (2011). Stvorennia universalnykh transportnykh suden i zasobiv okeanotekhniky [Creation of universal transport vessels and means of ocean engineering] : Monografiya. Mykolaiv: NUK. p. 340 [in Ukrainian]
2. Babkin, H.V., Blintsov, V.S., Druzhynin, Ye.A., Kijko, S.G., Knyrik, N. R., Koshkin, K.V., … Farionova, Т.А. (2017). Upravlinnya uspishnymy proektamy stvorennya skladnoyi texniky: Monografiya. Mykolayiv: Publisher Torubary V. V.
3. Blintsov, V.S., Klochkov, O.P., (2016). Rivnyannya isnuvannya samoxidnoyi pryvyaznoyi pidvodnoyi systemy yak ocinka mozhlyvosti yiyi stvorennya. Zhurnal «Pidvodni texnologiyi», issue 3, pp. 25-30.
4. Podvodnye tekhnologii i sredstva osvoeniya Mirovogo okeana. (2011). M.: Izdatelskiy dom «Oruzhie i tekhnologii».
5. Button, Robert W., John Kamp, Thomas B. Curtin, and James Dryden. (2009). A Survey of Missions for Unmanned Undersea Vehicles. Santa Monica, CA: RAND Corporation. Retrieved from: https://www.rand.org/pubs/monographs/MG808.html
6. Yegorov, V. I. (1981). Podvodnye buksiruemye sistemy.: Uchebnoe posobie. L.: Sudostroenie.
7. Blintsov, V., Klochkov, O. (2019). Generalized Method of Designing Unmanned Remotely Operated Complexes Based on the System Approach – «EUREKA: Physics and Engineering», no 2, pp. 43-51. DOI: 10.21303 / 2461-4262.2019.00878
8. Blintsov, V., Kucenko, P. (2019). Application of systems approach at early stages of designinng unmanned towed underwater systems for shallow water areas. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, no 5/9 (101), pp. 15-26. DOI: 10.15587 / 1729-4061.2019.179486
9. Buksyruvanyi profilohraf EdgeTech 3100. Retrieved from: http://www.tetis-pro.ru/catalog/edgetech-3100-buksiruemyy-profilograf/.
10. Avramenko, P.H., Burunina, Zh.Yu., Sokolovskyi, H.P. (2005). Doslidzhennia kharakterystyk pidiomnoho pidvodnoho aparata u doslidovomu baseini. Zbirnyk naukovykh prats. Mykolaiv: NUK, no 2, pp. 32-39.
11. Vorobiov, Yu. L., Baskakov, S.M. (2003). Tekhnika osvoiennia kontynentalnoho shelfu. Odesa: ONMA.
12. Liskin, V.A., Zaretskiy, A.V., Rimskiy-Korsakov, N.A. (2019). Razrabotka glubokovodnykh buksiruemykh sistem dlya issledovaniya pridonnoy oblasti okeana: Nauchnoe obozrenie. Tekhnicheskie nauki, no 1, pp. 37-42. Retrieved from: https://science-engineering.ru/ru/article/view?id=1229.
13. Bugaenko, B.A. (2004). Dinamika sudovykh spuskopodemnykh operatsiy. Kiev: Naukova dumka.
14. Siciliano Khatib. Handbook of Robotics. Springer Verlag Berlin Heidelberg. (2008). Retrieved from: https://books.google.com.ua/books?id=Xpgi5gSuBxsC&pg=PA1005&lpg=PA1005&dq=Underwater++ROV+Monographies&source=bl&ots=lVpkX4l71O&sig=ACfU3U3DChQbew2_BUMpJ8jUSNut_9IYPg&hl=uk&sa=X&ved=2ahUKEwjt0KOD4snqAhUIx4sKHSZ4BQoQ6AEwAHoECAoQAQ#v=onepage&q=Underwater%20%20ROV%20Monographies&f=false
15. WHOI Towed Vehicle «CAMPER». Retrieved from: http://www.whoi.edu/main/camper.
Опубліковано
2023-09-10