ЛОКАЛЬНО НЕЗАЛЕЖНЕ УПРАВЛІННЯ ПРОЦЕСОМ РОЗХОДЖЕННЯ СУДЕН

  • Е. М. Пятаков Національний університет «Одеська морська академія»
  • Т. Ю. Омельченко Національний університет «Одеська морська академія»
  • Є. Л. Волков Національний університет «Одеська морська академія»
Ключові слова: безпека судноводіння, процес розходження суден, локально незалежне управління, система бінарної координації, область неприпустимих параметрів, оцінки небезпеки зближення, розходження зміною курсу, аналітичні вирази розрахунку параметрів стратегії розходження.

Анотація

Розглянуто принцип локально незалежного управління процесом розходження. Показано, що для безпечного розходження суден необхідна координація їх маневрів розходження за допомогою узагальненого  бінарного координатора.

Для ситуацій зближення судна з ціллю запропонована процедура оцінки небезпеки зближення за допомогою області неприпустимих параметрів руху судна. Якщо швидкість судна більше швидкості цілі, то при небезпечному зближенні за допомогою згаданої області можна вибрати маневр розходження зміною курсу судна. Показана реалізація пропонованої процедури за допомогою комп’ютерної програми. Приведено чисельний приклад оцінки небезпеки зближення судна з ціллю
і вибору безпечного маневру розходження зміною курсу судна.

Одержані аналітичні вирази, за допомогою яких можливий розрахунок моментів часу повороту судна для реалізації маневру розходження зміною курсу судна, залежні від показників форми відносної траєкторії.

Посилання

1. Бурмака И. А. Управление судами в ситуации опасного сближения /
И. А Бурмака., Э. Н Пятаков., А. Ю. Булгаков – LAP LAMBERT Academic Publishing, - Саарбрюккен (Германия), – 2016. – 585 с.
2. Цымбал Н. Н. Гибкие стратегии расхождения судов / Н. Н. Цымбал,
И. А. Бурмака, Е. Е. Тюпиков. – Одесса : КП ОГТ, 2007. – 424 с.
3. Петриченко Е. А. Вывод условия существования множества допустимых маневров расхождения с учетом навигационных опасностей / Е. А. Петриченко // Судовождение. – 2003. – №.6. – С. 103–107.
4. Бурмака И. А. Результаты имитационного моделирования процесса расхождения судов с учетом их динамики / И. А. Бурмака // Судовождение. – 2005. –
№ 10. – С. 21–25.
5. Пятаков Э. Н. Взаимодействие судов при расхождении для предупреждения столкновения / Э. Н. Пятаков, Р. Ю. Бужбецкий, И. А. Бурмака, А. Ю. Булгаков – Херсон : Гринь Д. С., 2015. – 312 с.
6. Lisowski J. Game and computational intelligence decision making algorithms for avoiding collision at sea/ Lisowski J. // Proc. of the IEEE Int. Conf. on Technologies for Homeland Security and Safety. – 2005. – Gdańsk. – Р. 71–78.
7. Бурмака И. А. Экстренная стратегия расхождения при чрезмерном сближении судов / И. А. Бурмака, А. И. Бурмака, Р. Ю. Бужбецкий – LAP LAMBERT Academic Publishing, 2014. – 202 с.
8. Сафин И. В Выбор оптимального маневра расхождения / И. В. Сафин // Автоматизация судовых технических средств. – 2002. – №7. – С. 115–120.
9. Lisowski J. Game control methods in navigator decision support system /
Lisowski J. // The Archives of Transport. – 2005. – No 3-4, Vol. XVII. – Р. 133–147.
10. Lisowski J. Dynamic games methods in navigator decision support system for safety navigation / Lisowski J. // Advances in Safety and Reliability. – 2005. – Vol. 2. – London-Singapore, Balkema Publishers. – Р. 1285-1292.
11. Statheros Thomas. Autonomous ship collision avoidance navigation concepts, technologies and techniques / Statheros Thomas, Howells Gareth, McDonald-Maier Klaus. //
J. Navig. – 2008. – 61, № 1. – Р. 129-142.
Опубліковано
2018-01-26