ВИЗНАЧЕННЯ КООРДИНАТ ЦЕНТРА МАСИ ШТАБЕЛЯ НАВАЛОЧНОГО ВАНТАЖУ ПРИ НАЯВНОСТІ ДИФЕРЕНТА СУДНА

  • В. Ю. Хомяков Одеська національна морська академія
  • В. Д. Савчук Одеська національна морська академія
Ключові слова: судно типу «коастер», розрахунок координат центра маси штабеля навалочного вантажу.

Анотація

У практиці одночасного сумісного перевезення декількох видів навалочних або насипних вантажів на судні типу «коастер» між портами Північної Європи і Норвегії в басейнах Північного, Норвежського і Балтійського морів розміщення таких вантажів в трюмі окремими штабелями здійснюється з використанням метода «природної» сепарації. У зв’язку з таким завантаженням, вантажний помічник капітана, при розрахунках морехідних характеристик судна, вважає, що кожна  насип є окремим вантажем і має свою масу, свої координати центра маси, створює свій момент відносно міделя і т.д. На т/х «Wilson Bilbao» були виконані рейсові спостереження при одночасному перевезенні декількох видів навалочних вантажів. Установлено факт, якщо  судно немає  диферента і завантаження здійснюється на «на рівному кілі», то вантаж розміщується, частіше за усе, наступним чином. В носовій і кормовій частині трюма судна штабель має форму прямокутного трикутника або прямокутної трапеції, а в центральній частині трюма, в залежності від його об’єму, має форму рівнобедреної трапеції або рівнобедреного трикутника. Якщо ж судно має початковий диферент, то при завантаженні навалочного і, особливо, насипного вантажу виникає процес його зміщення і пересипання. Кути при осноі цих штабелів вантажу змінюються на кут диферента: один із кутів збільшується, другий – зменьшується. Виникає переміщення центра маси штабеля вантажу, що потрібно враховувати при розрахунках остійності судна після закінчення процесу завантаження. В статті розглянута математична модель, що дозволяє розрахувати кординати центра маси штабеля вантажу, який змістився а залежності від лінійних розмірів трюму, кута природного укосу вантажу та початкового диферента судна.

Посилання

Хомяков В. Ю. Расчет высоты штабеля навалочного груза при загрузке судов типа «коастер» / В. Ю. Хомяков, В. Д. Савчук // Матеріали науково-теоретичної конференції «Судноплавство: перевезення, технічні засоби, безпека», 19-20 листопада

року. – Одеса : ОНМА, 2013. – С. 136-139.

Хомяков В. Ю. Смещение центра тяжести штабеля навалочного груза при загрузке судов типа «коастер» / В. Ю. Хомяков, В. Д. Савчук // Матеріали VIII Всеукраїнської науково-технічної конференції молодих вчених і студентів «Удосконалювання проектування та експлуатації морських суден і споруд» (2–6 грудня 2013 року). – Севастополь, 2014. – С. 159-164.

Хомяков В. Ю. Диаграмма графического расчета массы навалочных грузов при перевозке с «естественной» сепарацией / В. Ю. Хомяков, В. Д. Савчук // Матеріали шостої Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні інформаційні та

інноваційні технології на транспорті» (MINTT – 2014) (27–29 травня 2014 року). – Херсон : ХДМА, 2014. – С. 147-148.

Хомяков В. Ю. Загрузка судна типа «коастер» навалочным грузом с использованием метода «естественной» сепарации / В. Ю. Хомяков, В. Д. Савчук // Науковий вісник Херсонської державної морської академії : науковий журнал. – Херсон:

Видавництво ХДМА, 2014. – № 1 (10). – С.64-70.

Клименко Е. Н. Определение конфигурации поверхности насыпного груза в трюме судна методом Нелдера-Мида / Е. Н. Клименко, В. Д.Савчук // Матеріали науково-методичної конференції «Морські перевезення та інформаційні технології

в судноплавстві» (18-19 листопада 2014 року). – Одеса : ОНМА, 2014. – С. 70-75.

Клименко Е. Н. Система автоматизированного контроля грузовых операций балкера / Е. Н. Клименко // Судовождение: сб. научн. трудов / ОНМА. – Вып. 24. – Одесса : «Издат-Информ», 2014. – С. 84-91.

Опубліковано
2015-08-26