ЛЮДСЬКИЙ ЧИННИК В АЕРОНАВІГАЦІЇ: РІВНІ ДОМАГАНЬ АВІАДИСПЕТЧЕРІВ ПРИ ОЦІНЦІ БАЖАНОСТІ ВІДСТАНІ МІЖ ПОВІТРЯНИМИ СУДАМИ

  • П. Ш. Мухтаров Головний центр Єдиної системи управління повітряним рухом держпідприємства AZANS
Ключові слова: аеронавігаційні системи, безпека польотів, людський чинник, ризики порушення норми ешелонування, характерні точки оцінних функцій корисності, рівень домагань авіадиспетчерів

Анотація

Враховуючи вплив людського чинника на безпеку польотів, розглянутий рівень  домагань авіадиспетчерів як важливий показник індивідуальної оцінки небезпеки порушення норми ешелонування S=10 km у зоні відповідальності АРР ТМА. Здійснений аналіз характерних точок оцінних функцій корисності, що були побудовані 70-ма професійними авіадиспетчерами – працівниками азербайджанської аеронавігаційної системи. Розроблені пропозиції щодо врахування показників рівнів домагань та інших характерних точок функцій корисності для проведення професійного навчання та організації особистісно-орієнтованої підготовки на тренажерах.

Посилання

Основные принципы учета человеческого фактора в руководстве по проведению проверок безопасности полетов : Doc. ICAO 9806 – AN / 763. – Монреаль, Канада, 2002.

Плотников Н. И. Проектирование транспортных комплексов. Воздушный транспорт / Н. И. Плотников. – Новосибирск : ЗАО ИПЦ АвиаМенеджер, 2010. – 393 с.

Руководство по предотвращению авиационных происшествий : Doc. ICAO 9422 – AN / 923. – Изд-е первое. – Монреаль, Канада, 1984.

Козлов В. В. Безопасность полетов : от обеспечения к управлению / В. В. Козлов. – М., 2010. – 270 с.

Shappell S. A. The Human Factors Analysis and Classification System (HFACS) / S. A. Shappell, D. A. Wiegmann // FSF Flight Safety Digest. – 2001, Feb. – P. 15-28.

Человеческий фактор. В 6 т. – Т. 1. Эргономика – комплексная научно-техническая дисциплина : пер. с англ. / [Ж. Кристенсен, Д. Мейстер, П. Фоули и др.] ; под. ред. Г. Салвенди. – М. : Мир, 1991. – 599 с.

Руководство по управлению безопасностью полетов (РУБП) : Doc. ICAO 9859 – AN / 474. – Монреаль, Канада, 2009.

Материалы международного семинара по сокращению количества авиационных происшествий при заходе на посадку и посадке (ALAR Tool Kit –Руководство ALAR). – Россия, Москва, 29-30 июля 2003 г.

Правила медичного розслідування авіаційних подій – Затв. Наказом Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації 05.12.2005, № 919.

Рева А. Н. Человеческий фактор и безопасность полетов : (Проактивное исследование влияния) : монография / А. Н. Рева, К. М. Тумышев, А. А. Бекмухамбетов ; науч. ред. А. Н. Рева, К. М. Тумышев. – Алматы, 2006. – 242 с.

Козелецкий Ю. Психологическая теория решений : пер. с польск. Г. Е. Минца, В. Н. Поруса / Ю. Козелецкий ; под ред. Б. В. Бирюкова. – М. : Прогресс, 1979. – 504 с.

Рева А. Н. Людський фактор та безпека польотів : рівень домагань авіадиспетчерів у професійній діяльності / А. Н. Рева, Г. М. Селезньов // Створення системи забезпечення психологічної та психофізіологічної надійності персоналу. Організація та проведення психопрофілактичної роботи в органах внутрішніх справ України : м-ли ІІІ Всеукр. наук.-практ. семін. – К. : КЮІ МВС України, 2005. – С. 121-128.

Рева О. М. Рівень домагань авіадиспетчерів на показниках робочого навантаження / О. М. Рева, Б. М. Мірзоєв, П. Ш. Мухтаров, Ш. Ш. Насіров // Авіаційно-космічна техніка і технологія : наук.-техн. ж. – Х. : Національний аерокосмічний

університет ім. М. Є. Жуковського «ХАІ», 2013. – № 8 (105). – С. 273-281.

Руководство по методике планирования воздушного пространства для определения минимумов эшелонирования : Doc. ICAO 9689 – AN / 953. – Изд-е первое. – Монреаль, Канада, 1998.

Актуальные направления разработки проактивных моделей решения «треугольника рисков» ИКАО / [А. Н. Рева, В. И. Вдовиченко, С. П. Борсук, В. А. Шульгин, Б. М. Мирзоев, П. Ш. Мухтаров, Ш. Ш. Насиров] // Сучасні енгергетичні

установки на транспорті, технології та обладнання для їх обслуговування : 4-та Всеукр. наук.-практ. конф. (9–11 жовтня 2013 р., Херсон) – Херсон : ХДМА, 2013. – С. 334-338.

Опубліковано
2014-08-26