FEATURES OF CHOICE OF SAFE LIMITS OF DISTANCE AND TIME OF CLOSEST POINT OF APPROACH

  • А. Л. Вагущенко Odessa National Maritime Academy
Keywords: collision avoidance, scopes of safety, shortest approchement, expert estimations

Abstract

The features of determination of safety scopes, used for collision situations assessment and choice of manoeuvres for passing ships, are analyzed in the paper. Influence on these scopes of the radar and AIS errors is characterized. It is set that expert estimations are the best for limits of safe values of distance and time of closest point of approach.

References

Боул А. Г. Пособие по использованию средств автоматической радиолокационной прокладки. Пер. с англ. / А. Г. Боул, К. Д. Джоунс – Л. : Судостроение, 1986. – 128 с.

Мальцев А. С. Маневрирование судов при расхождении / А. С. Мальцев Одесса : Морской тренажерный центр, 2002.  208 с.

Таратынов В. П. Расчет момента «критического положения» судов и понятие «района непосредственной близости» / В. П. Таратынов // Судовождение. – 1975. – № 16. – С. 68-75.

Управление судном : Учебник для вузов / С. И. Демин, Е. И. Жуков, Н. А. Кубачев и др. ; под ред. В. И. Снопкова.  М. : Транспорт, 1991.  359 с.

Zhao J. The calculating model of critical CPA in uncoordinated action / J. Zhao // The Journal of Dalian Maritime University, vol. 14, no. 3. – 1988. – Р. 42-47.

Жерлаков А. В. Радиолокационные системы предупреждения столкновений судов / А. В. Жерлаков, Н. С. Зимин, О. В. Кононов. – Л. : Судостроение, 1984. – 200 с.

Кургузов С. С. Определение реальной дистанции расхождения судов по информации АИС / С. С. Кургузов, М. П. Хаджинов // Эксплуатация морского транспорта : Сб. науч. трудов ГМА – СПб. : ГМА им. адм. С.О. Макарова, 2009. – С. 31-33.
Published
2012-11-26