Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma <p style="text-align: justify;">Науковий журнал «Науковий вісник Херсонської державної морської академії» – періодичне наукове видання (ISSN print 2313-4763), яке Наказом МОН України № 886 від 02.07.20&nbsp; внесено до <strong>категорії Б Переліку наукових фахових видань України </strong>за спеціальністями 132 – Матеріалознавстро, 151 – Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології, 275 – Транспортні технології (за видами).</p> <p style="text-align: justify;">Тематична спрямованість: транспортні технології; автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології; матеріалознавство.</p> uk-UA eseu@ukr.net (Vladyslav Protsenko) journalnvksma@gmail.com (Halyna Vrublevska) Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 OJS 3.1.2.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Титул http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/730 Галина Анатоліївна Врублевська Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/730 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 Зміст http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/731 Галина Анатоліївна Врублевська Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/731 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 АНАЛІЗ СУЧАСНОГО СТАНУ МЕТОДІВ ФОРМУВАННЯ ВАНТАЖНИХ ПЛАНІВ КОНТЕЙНЕРОВОЗІВ ТА ШЛЯХИ ЇХ ПОДАЛЬШОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/742 <p><em>У статті досліджуються питання оптимізації вантажних планів контейнеровозів в умовах здійснення мультипортових контейнерних перевезень. Проведено порівняльний аналіз існуючих методів формування та оптимізації вантажних планів контейнеровозів та&nbsp; визначено переваги та недоліки практичного застосування кожного методу. Підкреслено потенційні проблеми, які виникають під час практичного застосування розглянутих аналітичних та евристичних методів. Визначено низку обов’язкових умов, які повинні бути виконані при складанні вантажного плану контейнеровозів та шляхи їх застосування в якості обмежень при вирішенні багатокритеріальної оптимізаційної задачі. Проаналізовано особливості процесу побудови вантажних планів контейнеровозів при здійсненні мультипортових контейнерних перевезень та обґрунтовано вибір кращого методу розв’язання задачі оптимізації структури вантажного плану судна в зазначених умовах. Показано перспективність застосування багатоетапних адаптивних методів оптимізації вантажних планів контейнеровозів. Розроблено адаптивний багатоетапний метод формування оптимального вантажного плану судна та&nbsp; визначено функції системи підтримки прийняття рішень&nbsp; судноводія для його практичної реалізації. Запропоновано критерії оцінки якості оптимізації вантажного плану судна. Розглянуто перспективні шляхи подальшого розвитку та вдосконалення методів формування планів контейнеровозів у сучасних умовах.</em></p> А. П. Бень, А. В. Соколов Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/742 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 ПЕРСПЕКТИВНА СТРУКТУРА МАТЕМАТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АВТОНОМНИХ ПІДВОДНИХ АПАРАТІВ ДЛЯ ОБСТЕЖЕННЯ МОРСЬКИХ ГЛИБИН http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/735 <p><em>Метою статті є підвищення ефективності вирішення завдань обстеження морських глибин та виконання різних підводних операцій за рахунок використання перспективного математичного забезпечення автономних підводних апаратів. У статті розглянуті проблеми розробки системи управління для автономних підводних апаратів. Вказано, що існуючі системи управління призначені переважно для вирішення завдань пошукового класу, але автономні підводні апарати можуть використовуватися для виконання складніших завдань, таких як обстеження. Для успішного виконання таких завдань автономним підводним апаратам необхідна система управління, яка може гнучко реагувати на нові завдання та дані від бортових датчиків. У статті запропонована нова архітектура математичного забезпечення системи управління автономними підводними апаратами, яка використовує як ієрархічні, так і поведінкові управлінські структури. Це значно розширює можливості автономних підводних апаратів, дозволяючи йому вирішувати завдання різних класів в умовах обмежень обчислювальних ресурсів бортової обчислювальної мережі. У рамках запропонованої архітектури використовується поведінковий підхід на різних рівнях функціональної ієрархічної системи управління. При цьому управлінські структури виконавчого рівня мають постійний склад, а на тактичному рівні формуються змінні структури, які створюються на основі розробленої бібліотеки агентів. Це забезпечує легке нарощування функціональності по мірі появи нових завдань та апаратних засобів. Обґрунтовано підхід щодо побудови бібліотеки агентів тактичного рівня на основі функціональної декомпозиції цільового класу завдань. Дії робота формуються в термінах агентів, що утворюють бібліотеку, яка забезпечує основу для створення декларативних місій. Розроблена та досліджена структура агента, яка містить локальну модель середовища, засоби планування дій на базі цієї моделі та аналізу використовуваної інформації для визначення працездатності агента. Відповідна система управління може бути запропонована в подальшому для випробування на автономних підводних апаратах.</em></p> Є. В. Калініченко, А. Ю. Заєць Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/735 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 УДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДІВ УПРАВЛІННЯ СУДНОМ ПО ЗАДАНІЙ ТРАЄКТОРІЇ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/733 <p><em>У</em><em> даній роботі досліджуються проблеми та рішення автоматизації навігації суден, зосереджуючись на вдосконаленні автоматичних пристроїв і систем для контролю руху суден по заданій траєкторії. У статті наведено огляд сучасних математичних моделей, алгоритмів функціонування та методів їх реалізації, з точки зору їх впливу на ефективність систем контролю за траєкторією. Підкреслено потенційні обмеження певних методів впровадження та відповідну необхідність перегляду законів управління або пошуку нових підходів для параметричної та структурної ідентифікації процесу управління. Метою дослідження є удосконалення методів управління судном на </em><em>заданій </em><em>траєкторії. Представлені математичні залежності руху по прямолінійній та криволінійній траєкторіях. Встановлено залежності та зв’язки між </em><em>заданим шляхом</em><em> судна й динамічними параметрами, що використовуються для контролю слідування траєкторії судном. Ефективність представленого алгоритму у</em><em>правління судном по заданій траєкторії підтверджена імітаційним моделюванням руху на прикладі контейнеровозу типу S-175. У даній роботі, зокрема, наведені результати імітаційного моделювання як для прямолінійної складової заданого маршруту судна, так і для криволінійного відрізку маршруту, з урахування точки початку повороту та динамічної кутової швидкості судна для утримання судна на запланованій криволінійній траєкторії.</em></p> О. Д. Піпченко, Н. М. Конон Авторське право (c) http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/733 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 РОЗРАХУНОК ВЕЛИЧИНИ ЗМІЩЕННЯ ЦЕНТРУ ОБЕРТАННЯ СУДНА http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/732 <p><em>Просте відхилення стерна призводить до появи кутової швидкості обертання судна навколо центру обертання і одночасно бокової швидкості руху центру обертання.</em> <em>Такий складний рух судна важко усвідомити судноводієві та прийняти правильне рішення. Разом з тим, боковий та обертальний рухи можна замінити одним «чистим» обертанням судна навколо іншої точки – полюсу повороту. Знання положення центру обертання і полюсу повороту дозволяє зменшити область маневрування, що особливо важливо при маневруванні у стиснених водах. Метою роботи є визначення зміщення центру обертання відносно центру ваги/мідель шпангоуту на максимальній швидкості циркуляції судна. Дана мета досягається за рахунок порівняння положення полюсу повороту на стоячому судні, визначеному теоретично, і положення полюсу повороту на циркулюючому з максимальною швидкістю судні, визначеному під час проведення експерименту на навігаційному тренажері. Так як положення полюсу повороту залежить лише від відносного плеча (між кермом і центром ваги/мідель шпангоутом) прикладання бокової сили, яке у обох випадках однакове, то виявлена різниця і буде зміщенням центру обертання. Результати проведених експериментів та виконаних розрахунків показують, що положення полюсу повороту, розраховане для стоячого судна, відрізняється від положення полюсу повороту циркулюючого з максимальною швидкістю судна на величину ∆Х = (0,14 – 0,2)</em><em>. На думку авторів, виявлена різниця пояснюється зміщенням центру обертання судна відносно центру ваги/мідель шпангоуту при наявності поздовжньої швидкості. Теоретичне значення отриманих результатів полягає у експериментальному&nbsp; доведенні ефекту зміщення полюсу повороту та встановленні причини&nbsp;– зміщення центру обертання, у залежності від швидкості судна. Практичне значення отриманих результатів полягає у використанні ефекту зміщення центру обертання для зменшення області маневрування, що особливо важливо у стиснених водах.</em></p> О. М. Товстокорий, С. М. Зінченко, Я. А. Нагрибельний, К. В. Тимофеєв Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/732 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 ВПЛИВ КОНСТРУКТИВНИХ ПАРАМЕТРІВ ЕЛЕКТРОХОДІВ НА ПОКАЗНИКИ ВИКОНАННЯ МАНЕВРУ «ЗИГЗАГ» http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/737 <p><em>Мета досліджень – розробка методу оцінки впливу конструктивних параметрів корпусу електроходів на маневрені показники</em><em>. Методика. При маневруванні всі складові пропульсивних комплексів працюють у перехідних режимах, суттєво впливаючи один на одного. Обґрунтовано комплексний підхід до побудови методу оцінки показників маневрування. В основу аналізу закладено математичну модель перехідних режимів суднових пропульсивних комплексів. Використані основні положення теорії динамічної подоби. Результати. Знайдено критерії динамічної подоби, які суттєво впливають на показники маневрування. Розроблено метод оцінки показників якості виконання маневру «зигзаг». Проведено порівняльний аналіз впливу подовження корпусу електрохода на основні показники якості маневрування. Показано, що зі збільшенням довжини судна до 10% основні показники, відповідно зі Стандартами маневреності, не погіршуються. Показники роботи електроенергетичної установки не перевищують допустимі межі. Подовження, з метою економічної доцільності, корпусу судна в зазначених межах допустиме. Наукова новизна. Основні положення, які використані під час побудови методу, забезпечують його універсальність. Перехід до узагальнених безрозмірних параметрів дозволяє охопити дослідженнями великий клас суден. Практична значимість. Розроблений метод розрахунку дає можливість оцінювати ступінь відхилення показників маневреності електроходів при введенні&nbsp; додаткових вставок у корпус судна. З'являється можливість прогнозувати маневрені якості модернізованих суден. Бібл. 15 табл. 3, рис. 5. </em></p> О. М. Шумило Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/737 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 РОЗРОБКА ТА 3D-ДРУК МОДЕЛЕЙ СУДЕН ДЛЯ СИСТЕМ АВТОМАТИЗОВАНОГО УПРАВЛІННЯ РУХОМ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/741 <p><em>Мета дослідження полягає у підвищенні якості та безпеки морської навігації шляхом розробки автономних навігаційних систем, які пом’якшують негативний вплив людського фактору за допомогою розширеної інтеграції програмного та апаратного забезпечення з серверами та бортовими контролерами.</em></p> <p><em>Ключовою проблемою, яка стоїть перед дослідниками, є мінімізація потенційно негативних наслідків людського фактору в контексті управління судном, а також розробка ефективних механізмів взаємодії програмного та апаратного забезпечення із серверами та бортовими контролерами.</em></p> <p><em>У методологічному плані дослідження передбачає: а) розробку модулів для удосконалення процесів управління; б) створення симуляційних стендів для комплексного дослідження; і в) дизайн деталізованої 3D моделі контейнеровоза MSC Panaya.</em></p> <p><em>Основні результати нашого дослідження полягають у розробці детальної 3D моделі контейнеровоза MSC Panaya, що створена на основі заводських креслень. З використанням передових технологій 3D друку та пластику PLA, вдалося створити фізичні моделі, готові до польового тестування запропонованих технічних рішень. Після вибору та налаштування радіокеруючої системи для моделі судна, було забезпечено її водонепроникність, маневреність та сумісність з іншими компонентами. Використовуючи обрану радіокеруючу систему, модель могла діяти на відстані від 500 метрів. Важливістю є застосування PID контролерів, які допомагають стабілізувати судно в умовах змінних погодних умов та морських течій. Додатково було вивчено підходи до оптимізації апаратних компонентів, включаючи мікроконтролер, сенсори, а також відповідне програмне забезпечення. Зробивши акцент на розробці автопілотних систем для моделей кораблів розміром до 2 метрів, було виявлено, що компактні сенсори, такі як LIDAR, камери та сонари, можуть бути особливо корисними для таких моделей суден. Крім того, системи комунікації, а також інтегровані модулі GPS, можуть спростити навігацію та взаємодію.</em></p> <p><em>Практичний внесок дослідження виявляється в розробці та впровадженні комплексних технічних рішень, які спрямовані на оптимальну взаємодію моделі судна з акваторією, враховуючи динаміку погодних умов та особливості морської навігації. Експериментальне тестування в натуральних умовах та сучасні системи керування дозволили збільшити ефективність роботи моделі. Перспективи подальших досліджень передбачають додаткове удосконалення технічних рішень та їх адаптацію до потреб реальних судових систем.</em></p> П. Носов, С. Зінченко, Я. Нагрибельний, Д. Онишко, В. Поліщук Авторське право (c) http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/741 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 МАТЕМАТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ТА АНАЛІЗ НАДІЙНОСТІ НАВІГАЦІЙНОГО КОМПЛЕКСУ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/734 <p><em>У статті досліджено навігаційний комплекс як систему масового обслуговування та визначено співвідношення між складністю умов плавання та можливостями системи. Проведено математичне моделювання та аналіз надійності навігаційного комплексу судна з точки зору теорії масового обслуговування. Представлена робота є однією з піонерських по застосуванню теорії масового обслуговування для аналізу проблем безпечного судноводіння, що забезпечує її актуальність і наукову новизну. Розроблена математична модель доведена до чисельних експериментів і проведена візуалізація отриманих результатів та їх математична обробка шляхом побудови квадратичних апроксимаційних рівнянь, що зв’язують вірогідність робочого стану систем з відповідними інтенсивностями потоків відмов і обслуговування. Математичне моделювання проведено для різних умов складності судноводіння (від відкритого моря, до каботажного плавання і припортових маневрувань). Це забезпечує і високу практичну значимість наведених результатів моделювання при розробці відповідних регламентів судноводіння і при виконанні оцінок потенційних переваг електронної навігації.</em></p> В. І. Плотніков, С. В. Дудченко, Г. С. Абрамов, Д. В. Макарчук Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/734 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 ДОЦІЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ GaAs СПОЛУК В МОДУЛЯХ ОРІЄНТАЦІЇ ОРБІТАЛЬНИХ МЕТЕОСУПУТНИКІВ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/736 <p><em>За допомогою позиційно-чутливих фотоприймачів (ПЧФ) на базі сполук G</em><em>a</em><em>A</em><em>s</em><em> можна безконтактним способом дистанційно реєструвати процеси переміщення та керувати ними. Типовим прикладом застосування є реєстрація переміщення або вібрації будь-якої конструкції, за допомогою сонячного променя або лазера, що спрямовується на датчик. Відхилення променю від центру датчика внаслідок переміщення або вібрації може бути виміряно з великою точністю 0,5<sup>0</sup>. Це дуже важливо в концентраторних енергетичних системах, виготовлених за допомогою лінз </em><em>A</em><em>. </em><em>F</em><em>re</em><em>s</em><em>ne</em><em>l</em><em>. Плюси цієї технології беззаперечні (400W/</em><em>m</em><em><sup>2</sup></em><em>), але точність нормалі сонячного випромінювання 5<sup>0</sup>, далі різке падіння ефективності. У концентраторних космічних системах, додатково дуже важлива робоча&nbsp; t<sup>0</sup> = </em><em>-</em><em>2</em><em>0</em><em>0 + 400<sup>0</sup></em><em>C</em><em>. Для реєстрації переміщень або вібрації різних механізмів – зазвичай у досліджуваному місці механізму встановлюють світлодіод (випромінювач світла), випромінювання якого фокусується на середину ПЧФ, так що сигнал з датчика без вібрації (механізм вимкнений) дорівнює 0. Як тільки світло починає переміщатися з-за переміщення або вібрації механізму, сигнал з ПЧФ виявляється пропорційним до рівня вібрації механізму, який можна оцінювати при різних режимах роботи. Метою даної роботи є дослідження порівняльних характеристик можливості використання одно та двокоординатних фотоприймачів на основі з’єднань </em><em>GaAs</em><em> (на відміну від </em><em>CdSe</em><em> та </em><em>CdS</em><em>) у модулях орієнтації штучних метеосупутників Землі, щоб унеможливити вихід з ладу відикону фотореєстратора.</em></p> Г. І. Крапивко Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/736 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 ДОСТУПНІСТЬ ПАСАЖИРСЬКОГО ТРАНСПОРТУ ДЛЯ НАСЕЛЕННЯ З ОГЛЯДУ ФОРМУВАННЯ ТАРИФУ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/738 <p><em>Відставання розвитку пасажирського транспорту від потреб населення у пересуваннях викликає соціально-економічні проблеми та негативно позначається на роботі інших галузей економіки міста. Робота громадського транспорту є важливим показником якості життя у місті та одним із критеріїв оцінки діяльності місцевої влади. При організації пасажирських перевезень потрібне проведення грамотної цінової політики, оскільки від неї залежить фінансова стабільність підприємств транспорту. Для значної частини населення транспортні витрати займають вагому частку у загальних споживчих витратах. Пасажирські перевезення впливають на транспортну доступність регіонів, рівень транспортної рухливості населення і добробуту громадян – мають велику соціальну значимість. З точки зору економічної доцільності пасажирські перевезення необхідно організувати таким чином, щоб забезпечити населення необхідними комунікаціями, при цьому мають бути ефективно використані енергетичні, фінансові та інші ресурси за необхідного рівня якісного обслуговування. Яскраво виражений соціально-значущий характер роботи громадського пасажирського транспорту має підкріплюватися у гарантованості високої якості перевезень найменш забезпеченим категоріям пасажирів. У роботі запропонована економіко-математична модель для формування тарифу на пасажирські перевезення з урахуванням належного рівня якості та соціально-економічного розвитку регіону.</em></p> П. В. Луб’яний, О. А. Войтович, І. О. Кузьменко Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/738 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 АВТОМАТИЧНЕ КЕРУВАННЯ СУДНОМ У ШТОРМ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/739 <p><em>Штормові умови плавання є одними із найбільш складних при плаванні на маршруті. Тривала хитавиця, необхідність постійної концентрації уваги дуже виснажує екіпаж та призводить до прийняття помилкових рішень. Існуючі методи штормування мало ефективні, так як мають низьку точність, значні затримки у часі між отриманням даних для розрахунку і визначенням безпечних параметрів руху, відсутність можливості постійного визначення безпечних параметрів руху, складність виявлення домінуючого фактору із системи небезпечних факторів, інтуїтивне оцінювання рівня небезпеки. Метою дослідження є розробка методу автоматичного штормування, який забезпечить безпечне плавання в шторм. Розроблено метод, алгоритмічне та програмне забезпечення модуля автоматичного штормування, які дозволяють формувати безпечні та оптимальні параметри руху судна. Отримані результати пояснюються використанням бортового обчислювача, вирішенням, на кожному кроці бортового обчислювача, оптимізаційної задачі з нелінійними обмеженнями. Використання нелінійних обмежень дозволяє оптимізувати цільову функцію із врахуванням небезпек штормового плавання: гармонійного та параметричного резонансу, втрати остійності на попутному хвилюванні, ударів групових хвиль у корму судна, перевищення допустимих навантажень на конструкцію корпуса судна, тощо. Отримані результати відрізняються від відомих рішень тим, що вперше вирішена задача автоматичного оптимального керування судном у шторм, що дозволяє суттєво зменшити вплив людського чинника на процеси штормування та підвищити безпеку судноплавства. Отримані результати є відтворюваними та розширюваними. Розширюваність пояснюється врахуванням інших небезпек у вигляді обмежень на оптимізаційні параметри. Теоретичне значення отриманих результатів полягає у застосуванні методу нелінійної оптимізації з лінійними та нелінійними обмеженнями типу нерівностей для знаходження оптимальних і безпечних параметрів штормування. Практичне значення отриманих результатів полягає у можливості застосування розроблених методів у модулях автоматичного штормування судна, що дозволяє зменшити вплив людського чинника на процеси штормування, зменшити втомлюваність екіпажу, підвищити безпеку судноплавства.</em></p> В. М. Матейчук, С. М. Зінченко, О. М. Товстокорий Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/739 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 МЕТОД ОПЕРАТИВНОЇ ДІАГНОСТИКИ СТАНУ ГОЛОВНОГО СУДНОВОГО ДВИГУНА http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/743 <p><em>Стаття присвячена вирішенню проблеми підвищення якості оперативної діагностики головного суднового двигуна в режимі реального часу. Сучасні системи технічної діагностики повинні виконувати швидку та якісну ідентифікацію наростаючих несправностей для найбільш ефективного використання результатів моніторингу при вирішенні експлуатаційних завдань з видачею рекомендацій, що дозволить розширити компетентність технічного персоналу у процесі прийняття рішень. Тому актуальною задачею є розробка математичних моделей часових рядів виміряних значень контрольованих параметрів, які дозволять вдосконалити процедуру оперативної діагностики завдяки виявленню ймовірності відмови вузлів суднового двигуна раніше області найбільш інтенсивного зносу або руйнування. З метою покращення існуючих методів технічної діагностики технологічного обладнання розроблено ефективні алгоритми оперативного діагностування, що реалізовані у програмних модулях і в повній мірі враховують технічні та економічні вимоги, стохастичний характер зовнішніх впливів. При побудові алгоритмів оперативної діагностики враховано специфіку процесів, що відбуваються в головному судновому двигуні, використано сучасні прийоми і методи математичного моделювання та теорії інформації. На базі значень, отриманих у результаті вимірювань контрольованих параметрів головного суднового двигуна були обрані авторегресійні моделі ковзного середнього, які максимально точно описують отримані часові ряди. Параметри моделей авторегресії були ідентифіковані за допомогою методу найменших квадратів. Запропоновано метод оперативної діагностики, що заснований на визначенні спектральної ентропії і процедурі логіко-часової обробки. На основі розроблених математичних моделей і запропонованого методу діагностики розроблено автоматизовану систему оперативної діагностики стану головного суднового двигуна, яка дозволяє здійснювати своєчасне виявлення критичних режимів роботи технологічного обладнання в режимі реального часу.</em></p> О. В. Поливода, В. В. Поливода, А. Л. Сіманенков Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/743 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 МЕТОД АВТОМАТИЗОВАНОЇ ІДЕНТИФІКАЦІЇ КВАЛІФІКАЦІЙНИХ ПАРАМЕТРІВ ДЛЯ МОРСЬКИХ ОПЕРАТОРІВ В УМОВАХ РИЗИКУ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/744 <p><em>Мета дослідження </em>–<em> підвищення безпеки мореплавства шляхом застосування методу ідентифікації та прогнозування кваліфікаційних параметрів операторів-судноводіїв на основі нечіткої логіки. </em></p> <p><em>Основна проблема дослідження полягає у необхідності контролю над внутрішніми факторами невизначеності дій оператора-судноводія та створення системи, яка ідентифікує його кваліфікаційні параметри для забезпечення безпеки прийняття рішень у складних навігаційних умовах.</em></p> <p><em>Методика дослідження включає в себе: а) алгоритм автоматичної обробки даних ECDIS для зменшення суб'єктивності у визначенні нечітких функцій приналежності відносно навігаційних факторів; б) формалізацію структури нечітких функцій та побудову бази правил для ідентифікації ризиків при керуванні судном у складних умовах плавання; і в) імітаційне нечітке моделювання, яке досліджує вплив кваліфікаційних параметрів на загальний показник ризику керування рухом судна.</em></p> <p><em>Результати дослідження полягають у створенні інтелектуальної системи, що прогнозує навігаційні ризики у складних умовах плавання. За допомогою імітаційного моделювання виявлено, що кваліфікаційні параметри операторів-судноводіїв істотно впливають на ризик при управлінні судном. Наприклад, підвищення параметрів за чотирма показниками може значно збільшити загальний ризик, на 15,8%, переводячи ситуацію в небезпечну або критичну категорію.</em></p> <p><em>Практична значущість представлена результативністю автоматизованої обробки даних ECDIS, яка зменшила суб'єктивні помилки та удосконалила прогнозування навігаційних ризиків. Виявлений вплив кваліфікаційних параметрів операторів-судноводіїв на рівень ризику підкреслює важливість індивідуалізації прогнозу, що адаптовано до конкретного оператора. Практична цінність також полягає в потенціалі поліпшення безпеки мореплавства завдяки точному прогнозуванню та управлінню ризиками, враховуючи людський фактор кожного оператора. Майбутні дослідження будуть направлені на інтеграцію методу в інші системи управління рухом судна, створюючи ще більш ефективні інструменти підтримки прийняття рішень оператора в умовах внутрішньої невизначеності. Бібл. 23 рис. 19.</em></p> В. Пономарьова, П. Носов Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/744 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200 КІНЕТИКА ДЕФОРМУВАННЯ МЕТАЛУ ЗВАРНИХ СЕКЦІЙ ТРУБ ПРИ ЦИКЛІЧНОМУ НАВАНТАЖЕННІ В ПРОЦЕСІ НАТУРНИХ ВИПРОБУВАНЬ http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/740 <p><em>Стаття містить результати натурних випробувань в умовах спеціально обладнаного полігону відрізків газопровідних труб для магістральних газопроводів, що дали можливість отримати кінематичні та динамічні параметри руйнування модельного трубопроводу під робочим навантаженням в умовах, максимально наближених до експлуатаційних. Результати натурних випробувань (при напруженнях 600…615 МПа) дали можливість встановити, що з моменту ініційованого руйнування в центральній трубі швидкість магістральної тріщини (на дві сторони від ініціатора) збільшується і сягає максимального значення на відстані близько 2–3 діаметрів від надрізу. Зміна швидкості за довжиною центральної труби може бути симетричною відносно надрізу всередині труби, чи несиметричною, що пов’язано з наявністю зміщення ініціюючого надрізу відносно середини труби і відмінністю між властивостями металу труб у зоні локального зриву. Встановлено, що загальною закономірністю є наявність максимуму швидкості росту тріщини на стадії її розгону</em><em>.</em><em> Показано, що досягнуті під час проведення експерименту високі швидкості руйнування збереглися при вході вершини тріщини в досліджувані ділянки, а найбільша швидкість розповсюдження тріщин спостерігається в областях, наближених до контейнерів з охолоджувачем, де температура металу досягала - 60…- 70 <sup>о</sup>С (213…203 К).</em></p> В. Д. Макаренко, С. Ю. Максимов, І. О. Шатохіна, О. О. Лобов, О. А. Сусорова, О. В. Стогній Авторське право (c) 2023 Науковий вісник Херсонської державної морської академії http://journals.ksma.ks.ua/nvksma/article/view/740 Mon, 25 Dec 2023 00:00:00 +0200